علامت های روی محصولات آرایشی و بهداشتی چه معنایی دارد؟

علامت های روی محصولات آرایشی و بهداشتی چه معنایی دارد؟

علامت های روی محصولات آرایشی و بهداشتی چه معنایی دارد؟

مقدمه

نمادهای روی برچسب‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، چیزهای مختلفی را در مورد محصول داخل آن از قبیل تاریخ انقضا، حجم/وزن، قابلیت بازیافت ظروف و موارد دیگر نشان می‌دهند. علاوه بر الزام قانونی تولیدکنندگان برای برچسب‌گذاری مناسب محصولات آرایشی و بهداشتی، این روزها مصرف‌کنندگان توجه بیشتری به برچسب‌های محصولات نشان می‌دهند چون می خواهند در مورد محصولی که استفاده می کنند اطلاعات بیشتری داشته باشند. در این مقاله قصد داریم علامت هایی را که روی لوازم آرایشی و بهداشتی دیده می شوند بررسی کنیم و ببینیم هرکدام چه معنایی دارند.

چه علامت هایی روی برچسب محصولات آرایشی و بهداشتی دیده می شود؟

علامت هایی که روی محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شوند، تعداد زیادی دارند. اما مواردی که در ادامه بررسی می کنیم، از پرکاربردترین و رایج ترین نمادها هستند.

PAO(دوره زمانی پس از باز شدن)

علامتPAO  (Period After Opening) که به شکل یا شیشه باز کوچک است، به شما می گوید پس از باز شدن بسته بندی برای چه مدتی محصول قابل استفاده است. بازه زمانی تقریباً همیشه بر حسب ماه نشان داده می‌شود و به شکل یک عدد به دنبال حرف m نوشته می‌شود. “دوره زمانی پس از باز شدن” باید روی محصولات با ماندگاری 30 ماه یا بیشتر درج شود.

PAO (دوره زمانی پس از باز شدن)

بهتر است قبل از این تاریخ استفاده شود(BBE)

اگر عمر محصول کمتر از 30 ماه باشد، باید تاریخ BBE روی برچسب آن باشد. نماد ساعت شنی که علامت این تاریخ است، معمولا در کناره های برچسب محصول دیده می شود و بعد از آن تاریخ انقضا یا کلمات “بهتر است قبل از این تاریخ استفاده شود” که به اختصار “BBE” یا “Exp” نوشته شود، می آید.

بهتر است قبل از این تاریخ استفاده شود (BBE)

حلقه موبیوس

همه ما می دانیم که مثلث ساخته شده از فلش، که حلقه موبیوس نیز نامیده می شود، نشان دهنده یک ظرف قابل بازیافت است اما این مثلث شکل های مختلفی دارد که ممکن است تا به حال به آن توجهی نکرده باشید. اگر این نماد داخل یک دایره باشد، به این معنی است که خود بسته بندی از مواد بازیافتی ساخته شده است. اگر نماد داخل یک دایره باشد و درصدی داخل نماد یا نزدیک آن باشد، نشان دهنده این است که بسته‌بندی از آن درصد مواد بازیافتی ساخته شده است. گاهی اوقات یک عدد در داخل مثلث است که نشان دهنده رزین خاصی است که در ساخت پلاستیک استفاده شده است تا فرآیند بازیافت را تسهیل کند.

علامت E

حروف کوچک “e” در اتحادیه اروپا برای بیان مقدار خالص محصول در زمان پر کردن آن در بسته بندی استفاده می شود. این مقدار برای لوازم آرایشی و بهداشتی، با واحد گرم یا میلی لیتر (ml) برای جامدات یا مایعات نشان داده شده است. محصولات با مقدار خالص کمتر از 5 گرم یا 5 میلی لیتر، بسته های یکبار مصرف، و نمونه های رایگان نیازی به داشتن علامت e ندارند.

علامت E

نماد نقطه سبز

نماد نقطه سبز(که در اروپا استفاده می شود)، نشان می دهد که شرکت سازنده محصول به یک سازمان بازیافت پول می پردازد تا بر مدیریت زیست محیطی زباله های بسته بندی نظارت کند.

نماد نقطه سبز

شعله

نماد شعله یا “اشتعال پذیری” هشداری برای دور نگه داشتن شعله یا حرارت زیاد از محصول است زیرا محصول قابل اشتعال است. محصولات آرایشی مانند اسپری مو، دئودورانت، لاک ناخن و پاک کننده ناخن معمولاً به دلیل وجود مواد خاصی مانند الکل و گاز پیشران قابل اشتعال هستند.

مهر ارگانیک USDA

مهر ارگانیک USDA نشان می دهد که حداقل 95٪ از مواد تشکیل دهنده یک محصول ارگانیک هستند. تولیدکنندگان باید توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) تایید شده باشند تا بتوانند از این نماد بر روی برچسب بسته بندی محصول استفاده کنند.

به موارد درج شده رجوع شود

علامت دستی که به سمت کتاب گرفته شده است، به این معنی است که اطلاعات یا دستورالعمل‌هایی در بروشور یا جعبه محصول وجود دارد که در برچسب محصول نوشته نشده است. این اطلاعات می تواند مواردی مانند فهرست مواد تشکیل دهنده، دستورالعمل های استفاده یا هشدارها باشد. این نماد به ویژه برای محصولات آرایشی و بهداشتی کوچک مفید است زیرا ظرف فضای کافی برای فهرست کردن تمام اطلاعات محصول را ندارند.

به موارد درج شده رجوع شود

اکوسرت

نماد Ecocert Organic محتویات ارگانیک محصولات را ارزیابی می کند. برچسب هایی با نماد Ecocert Organic نشان می دهد که محصول حداقل 95٪ مواد گیاهی دارد و حداقل 10٪ از کل مواد تشکیل دهنده آن بر حسب وزن، ارگانیک هستند. اگر محصول دارای نماد Ecocert Natural باشد، به این معنی است که حداقل 50٪ از مواد تشکیل دهنده گیاهی هستند و حداقل 5٪ از کل مواد تشکیل دهنده آن بر حسب وزن، ارگانیک هستند.

خرگوش در حال پرش

آزمایش بر روی حیوانات یک نگرانی بزرگ در حوزه محصولات بهداشتی و زیبایی است. نماد «خرگوش در حال پرش» به شما می‌گوید شرکت سازنده این محصول آزمایشی روی حیوانات انجام نمی‌دهد و از استاندارد تعیین‌شده توسط (CCIC) و Cruelty Free International (CFI) پیروی می کند.

خرگوش در حال پرش

علامت های موجود روی محصولات ضدافتاب

SPF مخفف عبارت Sun Protection Factor است و نشان دهنده میزان محافظت محصول در برابر اشعه UVB است.

SPF نشان دهنده توانایی یک محصول محافظ نور خورشید در فیلتر کردن اشعه UVB است. SPF 15 تقریباً 93٪ از اشعه های UVB و SPF 30 حدود 96٪ را فیلتر می کند. اکثر متخصصین پوست توصیه می کنند که از ضدآفتاب هایی حداقل با SPF 15 استفاده کنید.

همیشه باید کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که هم نماد محافظت دربرابر UVA و هم UVB را دارد. کرم های ضدافتاب حداقل باید از پوست در برابر اشعه UVA محافظت کنند.

نتیجه گیری

یادتان باشد که نباید اطلاعات مفیدی را در غالب علامت ها روی برچسب محصول دیده می شوند نادیده بگیرید. معمولا روی برچسب محصولات فهرست مواد تشکیل دهنده، هشدارهای لازم در مورد نحوه استفاده ایمن از محصول و تاریخ انقضا وجود دارد.

بیشتر نمادهایی که در لوازم آرایشی استفاده می شود در سراسر دنیا یکسان هستند. این علائم به راحتی قابل درک هستند و این مزیت را دارند که لازم نیست به چندین زبان مختلف ترجمه شوند و مصرف کنندگان در هر جایی که محصولات خود را خریداری می کنند به راحتی آن ها را تشخیص می دهند.

شرکت سپیدار پمپ با ارائه ی پمپ های غلیظ پاش با کیفیت به تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی راحتی استفاده را برای مصرف کنندگان محترم فراهم می آورد.

منابع:

https://consolidatedlabel.com/label-articles/what-symbols-on-cosmetic-labels-mean/

https://www.mentalfloss.com/article/65638/heres-what-10-symbols-cosmetics-labels-mean

https://www.thefactsabout.co.uk/cosmetic-labels

 

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *