قالب گیری پمپ غلیظ پاش و دستگاه تزریق پلاستیک

دستگاه تزریق پلاستیک

قالب گیری پمپ غلیظ پاش و دستگاه تزریق پلاستیک

پس‌از پیدایش و توسعه پلاستیک‌ها، بشر به این فکر افتاد که چگونه می‌توان از این دستاورد به‌صورت بهینه استفاده کرد، اگر نتوان پلاستیک را به شکل دلخواه درآورد، استفاده از آن بی‌ ثمر خواهد بود.

در نتیجه تلاش‌ها برای ساخت وسیله‌ای که بتوان با آن به‌سادگی مواد اولیه پلاستیک را به شکل دلخواه درآورد آغاز شد، و بدین‌ترتیب ماشین تزریق پلاستیک اختراع شد.

اگر بخواهیم به تاریخچه‌ای از اختراع دستگاه تزریق اشاره کنیم، باید به سال ۱۸۷۲ مراجعه کنیم، که اولین دستگاه تزریق در آمریکا تولید شد، ولی اختراع اولین ماشین تزریق پیشرفته در سال ۱۹۴۶ است و این ماشین توسط جیمز واتسون به ثبت رسید. تزریق پلاستیک

در شرکت سپیدار پمپ خدمات تزریق پلاستیک اجرتی ارائه می شود

وظیفه اصلی دستگاه ماشین تزریق چیست؟

این دستگاه وظیفه دارد تا مواد پلاستیک جامد، مانند دانه‌های ریز یا گرانول‌های پلیمر را به پلاستیک سیال و روان تبدیل میکند. سپس آن را به قالب مورد نظر انتقال داده تا به شکل دلخواه تبدیل شود.

در ادامه مطلب به بررسی مراحل کار دستگاه تزریق پلاستیک می‌پردازیم:

۱- واحد تزریق:

در واحد تزریق ۳ عملیات انجام می‌شود:

۱- عمل ذوب پلاستیک

۲- اختلاط مواد

۳- تزریق مواد

روال کار بدین‌صورت است که ابتدا مواد پلاستیکی داخل یک ورودی قیف مانند ریخته می‌شوند و از طریق قیف به‌آرامی به سمت سیلندر حرکت می‌کنند بعد از آن وارد قسمت مارپیچی شده و به سمت جلو رانده می‌شوند برای انجام عملیات ذوب، پوسته سیلندر به وسیله گرمکن‌های برقی کاملاً گرم شده و بدین‌ترتیب مواد پلاستیکی به‌صورت مایع درمی‌آیند و به جلوی سیلندر حرکت می‌کنند عملکرد قسمت مارپیچ شبیه به تیغه چرخ‌گوشت می‌باشد.

به‌این‌ترتیب که با چرخش به‌دور خود عمل مواد گیری را انجام می‌دهند و علاوه‌برآن یک حرکت افقی رو به جلو نیز دارد هنگامی‌که مارپیچ به جلو می‌رود موادی که قبلاً در سر سیلندر و پشت سوپاپ جمع شده‌اند در اثر فشار مارپیچ به داخل قالب تزریق می‌شوند.

مدت‌زمان لازم برای انجام عملیات توسط اپراتور تعیین می‌شود و بعد از اتمام این مدت‌زمان فشار پشت مارپیچ قطع‌شده و عمل مواد گیری مجدداً انجام می‌شود در این زمان سیلندر تزریق به عقب برگشت می‌کند.

۲-قالب‌گیری:

قسمت قالب‌گیری خود دارای ۲ واحد اصلی می‌باشد:

– قسمت ثابت

– قسمت متحرک

درواقع این قسمت یک محفظه بزرگ است که قالب و اجزایش روی آن نصب می‌شوند. قدرت یک دستگاه تزریق بر حسب میزان تناژ نیروی دو فک نگهدارنده قالب بیان می‌شود، یک دستگاه تزریق ۶۰۰ تنی دستگاهی است که نیروی فشارنده این فک ها به قالب بسته، تا ۶۰۰ تن امکان‌پذیر است.

حال به این می‌پردازیم که در ماشین‌های تزریق چگونه فشار پشت قالب ایجاد می‌شود برای این منظور از دو سیستم استفاده می‌شود:

مکانیکی و هیدرولیکی

قالب از یک‌جهت به مرکز قسمت ثابت و از طرف دیگر به مرکز قسمت متحرک متصل شده و چون برای به بیرون پراندن قطعه تولید شده همیشه از وسط باز می‌شود درنتیجه وقتی صفحه مذکور باز می‌شود نیمی از قالب را با خود به عقب می‌برد با این کار قطعه تولیدی به بیرون می‌پرد و سپس صفحه‌ای متحرک دوباره به‌جای خود بازگشته و قالب بسته می‌شود تا عمل تزریق مجدد انجام گیرد.

به‌محض تزریق مواد ذوب‌شده به قالب و تماس با سطح آن پروسه خنک شدن مواد و شکل‌گیری قطعه آغاز می‌شود در این قسمت ممکن است در حین خنک شدن قطعه بخشی از آن دچار جمع شدگی شود با حفظ فشار در پایان مرحله تزریق می‌توان میزان جمع شدگی سطح قطعه را کاهش داد. قالب قبل از اتمام تایم خنک شدن باز نمی‌شود و این بخش برای قطعات با جداره ضخیم بسیار زمان‌بر است. تایم خنک شدن قطعه براساس خواص ترمودینامیک پلیمر و ضخامت جداره قطعه قابل‌پیش‌بینی است.

قابل‌ذکر است که روش تزریق پلاستیک یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌های شکل‌دهی پلاستیک و تولید محصولات پلاستیکی از جمله پمپ‌های غلیظ پاش می‌باشد روش تزریق پلاستیک بیشتر در پروسه‌های تولید انبوه و مدل‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شیوه جدیدی در تولید محصولات به حساب می‌آید.

مزایای شیوه تزریق پلاستیک:

۱- سرعت بالای تولید

۲ – تنوع وسیع مواد مورداستفاده در این روش

۳- صرفه‌جویی در نیروی انسانی

۴- کمترین میزان اتلاف مواد

۵- کاهش عملیات بعد از تزریق در تولید محصول

البته باید اشاره کنیم که این روش محدودیت‌هایی نیز دارد از جمله:

– هزینه‌های بالای تجهیزات و دستگاه

– بالا بودن هزینه‌های تولید و انجام پروسه و طراحی بعضی قسمت‌های دستگاه برحسب قالب مورد استفاده.

– هزینه‌های مربوط به طراحی، تست و خرید لوازم جانبی از جمله قالب با توجه به قطعه‌ای که تولید خواهد شد افزایش می‌یابد.

قطعا برای تولید قطعات خاص هزینه‌های زیادی برای تولید، طراحی و ساخت قالب پرداخت می‌شود به‌همین دلیل برای تولید قطعات حجیم که طراحی آن برای مرتبه اول صورت می‌گیرد اطمینان از طراحی بسیار اهمیت دارد.

پروسه طراحی شامل مراحل زیر است:

۱ – طراحی و ساخت قطعه براساس مشخصات آن به‌صورت آزمایشی

۲- تبدیل نسخه آزمایشی اولیه به‌صورت 3D توسط پرینتر با مواد متفاوت

۳ – طراحی قالب برای تست آزمایشی

به‌طور معمول قالب آزمایشی برای تولید ۳۰۰ تا 1000 قطعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مرحله آخر برای تولید نهایی قالب کلیه ایرادات و عدم انطباق‌ها در قالب رفع می‌شود جنس غالب معمولاً استیل یا بریلیوم است. که در ساخت قالب استفاده می‌شود و توسط حرارت سخت می‌گردد البته استفاده از آلومینیوم ارزان‌تر و آسان‌تر است ولی برای تولیدات با تیراژ کمتر کاربرد دارد.

خرید پمپ غلیظ پاش با کیفیت

*مشکلات معمول در قالب‌گیری تزریق پلاستیک:

وجود نقص‌های جزئی در قطعات تزریق پلاستیک امری طبیعی است، در ادامه به مواردی از معمول‌ترین مشکلات و توصیه‌هایی برای پیشگیری از آن‌ها می‌پردازیم:

– تاب برداشتن:

اگر دمای پلاستیک به‌طور غیریکنواخت پایین آمده و قطعه منقبض شود، پدیده تاب برداشتن رخ می‌دهد. این امر موجب خم شدن برخی جزئیات یا کل قطعه می‌شود.

-تورفتگی :

تورفتگی زمانی رخ می‌دهد که میانه صفحه قطعه، هنگام پایین آمدن دما، به سمت مرکز قطعه فرورود این مشکل هم به دلیل تغییر دمای غیریکنواخت اتفاق می‌افتد.

-خطوط جوش:

وقتی دو یا چند جریان تزریق پلاستیک با هم برخورد می‌کنند، ممکن است به‌صورت ایده‌آل با هم ترکیب نشوند در نقاط برخورد این جریان‌ها می‌توان پدیده‌هایی مثل تغییر شکل مقطعی و دورنگ شدن قطعه ایجاد شود. این نقص‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که:

– قطعه تعداد زیادی حفره داشته باشد.

-قطعه دارای جزئیات زیادی باشد که جریان تزریق پلاستیک را قطع می‌کند.

-پلاستیک ذوب‌شده از طریق چند ورودی به قالب تزریق شود.

*محصولات متداول:

قطعاتی مانند پمپ غلیظ پاش که در صنایع بسته‌های شوینده مورد استفاده هستند، از طریق روش تزریق پلاستیک تولید می‌شوند در ساخت پمپ‌های غلیظ پاش در ابتدا گرانول هایی از جنس پلیمر ذوب‌شده و سپس به کمک فشار به درون ۱ قالب ویژه تزریق می‌شود .

در تولید پمپ غلیظ پاش مواد اولیه، پلیمرهای ترموپلاستیکی هستند که قابلیت رنگ‌آمیزی دارند و می‌توان آن‌ها را توسط افزودنی‌های دیگر بهبود بخشید.

می‌توان گفت تقریباً عمده قطعات پلاستیکی به‌ویژه پمپ غلیظ پاش که به‌طور روزمره از آن‌ها استفاده می‌شود به کمک تکنولوژی تزریق پلاستیک ساخته‌شده علاوه‌بر آن قطعات خودرو، محفظه نگهدارنده، دستگاه‌های الکترونیکی و حتی لوازم آشپزخانه نیاز به صنعت تزریق پلاستیک دارند. از مزایای دیگر تولید پمپ‌های غلیظ پاش به کمک این تکنولوژی می‌توان به زمان نسبتاً کوتاه تبدیل طرح به قطعه اشاره کرد این زمان برای تولید پمپ غلیظ پاش کمتر از ۴ هفته می‌باشد.

انواع پمپ غلیظ پاش شرکت سپیدار پمپ:

پمپ غلیظ پاش P40

پمپ غلیظ پاش P50

پمپ غلیظ پاش P60

مشاهده ویدیو های آموزشی در آپارات

 

 

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *